Annonse
00:00 - 04. november 2016

Drømmer, teknisk sett

Det Norske Solistkor og Oslo-Filharmonien finner balansen i Per Nørgårds univers.

Bredt lerret: Per Nørgård (født 1932) er noe så sjeldent som en sentral, nålevende symfoniker. Foto: Kåre Viemose / NTB Scanpix
Annonse

Hengivelsen til det svevende området mellom søvn og våken tilstand er et kjent motiv i både musikk og diktning. På sin siste plate, As dreams, lytter Det Norske Solistkor og dirigent Grete Pedersen seg inn i dette landskapet. Men de henfaller ikke til utslitte grep og klisjéer. Tvert imot er platen preget av en klar bevissthet om at drømmens bue først blir troverdig, kunstnerisk sett, når den formidles gjennom en tanke som også er konkret, eller nettopp våken.

Det slår meg at denne spenningen også kan tjene som en inngang til den danske komponisten Per Nørgård, som har en sentral plass på Solistkorets plate. Hans symfonier blir for tiden spilt inn på nytt, og på to ferske plater blir Oslo-Filharmonien dirigert av Nørgård-kjenneren John Storgårds.

Spørsmålet blir da hvordan det kompositoriske grepet mer konkret erfares i disse tilfellene, hvordan musikken hårfint, men konsekvent, unngår å fortape seg i klisjéenes ursuppe, samtidig som drømmens valører åpner seg som en regnbue gjennom de delvis modernistiske klangene.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.