Annonse

Annonse

00:00 - 21. oktober 2016

Tørr natur

Hva gjør du om kunsten din ikke strekker til, slik at publikum får for lite å se på? En mulighet er å slukke lyset.

Dunkelt: Toril Johannessen og Tue Greenfort tilnærmer seg det ladede begrepet «norsk natur» med et vitenskapsorientert blikk. Her: Johannessens Extraordinary Popular Delusions (2012). Installasjonsfoto: Annar Bjørgli / Nasjonalmuseet

Overetasjen på Museet for samtidskunst er uvanlig dunkel, bare et fåtall lampekupler kaster et skittengrått lys over stenkorridorene. Her pleier det å myldre av kunst, men nå er det ingenting å se, og de høye eikedørene er stengt. Det er slik jeg forestiller meg museet etter stengetid, som i filmen Night at the Museum før de utstilte gjenstandene våkner til liv. En vennlig museumsvakt forsikrer meg om at dørene kan åpnes, inn til utstillingen Norsk natur av norske Toril Johannessen og danske Tue Greenfort.

 

Glassmaneter. Kunstnerne har stort sett delt rommene mellom seg, og plassert et enslig arbeid i hvert. Unntaket er en større sal der lyset flommer inn, og avslører Greenforts elegante maneter i glass, samt Johannessens underfundige statistiske plansjer over forekomsten av ord som «håp», «virkelighet» og «krise» i tidsskrifter over tid – en smart turnering av empiri og funderinger som leker med vitenskapens skinn av magi.

Lese mer?

UKEPASS
59,-
per utgave
Inkluderer også tilgang til arkiv og eAvis.
Årets ukesavis! European Newspaper Award
ABONNEMENT
Fra 170,-
per måned
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Inkluderer eAvis og tilgang til hele arkivet med over 50 000 artikler.

Annonse