Annonse
11:31 - 28. oktober 2016

Stilfullt fargemesterskap

Asger Jorn oppdaget noe hos Munch som de færreste i Norge så – en søkende fargekunstner som nærmer seg det abstrakte.

Lillesøster og storesøster? Asger Jorns «Uden titel (Portræt af Elna Fonnesbech-Sandberg)» fra 1945 (til venstre) og Edvard Munchs «Kvinne med rødt hår og grønne øyne. Synden» fra 1902 . Foto © Galerie Birch og © Munchmuseet
Annonse

Ligger Munchs eksperimentering med farger og former til grunn for viktige retninger i europeisk modernistisk kunst etter krigen? Dette spørsmålet sparker i gang den aller siste delen av Munchmuseets toårige dialogserie, der Munchs samtalepartner er danske Asger Jorn (1914–1973).

Jorn var kjent som en sentral skikkelse i kunstnergruppen CoBrA og andre avantgarde-bevegelser, og inspirasjonen fra Munch skal ha spilt en viktig rolle for utviklingen hans. På Munchmuseet får vi et innblikk i hvordan.

 

ALLEREDE ABONNENT?
Begrenset sommertilbud
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Samspillet mellom befolkningen og museene har endret seg kraftig de siste 50 år, og det må definisjonen nødvendigvis gjenspeile.