11:31 - 28. oktober 2016

Stilfullt fargemesterskap

Asger Jorn oppdaget noe hos Munch som de færreste i Norge så – en søkende fargekunstner som nærmer seg det abstrakte.

Lillesøster og storesøster? Asger Jorns «Uden titel (Portræt af Elna Fonnesbech-Sandberg)» fra 1945 (til venstre) og Edvard Munchs «Kvinne med rødt hår og grønne øyne. Synden» fra 1902 . Foto © Galerie Birch og © Munchmuseet

Ligger Munchs eksperimentering med farger og former til grunn for viktige retninger i europeisk modernistisk kunst etter krigen? Dette spørsmålet sparker i gang den aller siste delen av Munchmuseets toårige dialogserie, der Munchs samtalepartner er danske Asger Jorn (1914–1973).

Jorn var kjent som en sentral skikkelse i kunstnergruppen CoBrA og andre avantgarde-bevegelser, og inspirasjonen fra Munch skal ha spilt en viktig rolle for utviklingen hans. På Munchmuseet får vi et innblikk i hvordan.

Annonse