Annonse
11:31 - 28. oktober 2016

Stilfullt fargemesterskap

Asger Jorn oppdaget noe hos Munch som de færreste i Norge så – en søkende fargekunstner som nærmer seg det abstrakte.

Lillesøster og storesøster? Asger Jorns «Uden titel (Portræt af Elna Fonnesbech-Sandberg)» fra 1945 (til venstre) og Edvard Munchs «Kvinne med rødt hår og grønne øyne. Synden» fra 1902 . Foto © Galerie Birch og © Munchmuseet
Annonse

Ligger Munchs eksperimentering med farger og former til grunn for viktige retninger i europeisk modernistisk kunst etter krigen? Dette spørsmålet sparker i gang den aller siste delen av Munchmuseets toårige dialogserie, der Munchs samtalepartner er danske Asger Jorn (1914–1973).

Jorn var kjent som en sentral skikkelse i kunstnergruppen CoBrA og andre avantgarde-bevegelser, og inspirasjonen fra Munch skal ha spilt en viktig rolle for utviklingen hans. På Munchmuseet får vi et innblikk i hvordan.

 

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
ved kjøp av abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Vi fikk 24 timer på å avpublisere intervjuet. Hvis ikke ville vi bli blokkert i Russland.»
«Det er lite nytt å hente og veldig retro-konservativt.»