00:00 - 21. oktober 2016

Her kommer høsten

Frida Ånnevik preger både tekst og melodi med hedmarksk underfundighet.

Ordlek: Det mest påfallende trekket ved Frida Ånneviks tekster er kanskje hennes forkjærlighet for å vri og vende på fraser. Foto: Anne Valeur

Denne høsten er det seks år siden Frida Ånnevik debuterte med albumet Synlige hjerteslag. En plate som delvis ble innspilt på en hytte i Vangsåsen ved Hamar, Ånneviks hjemsted, og som laget ringer på Hedmarks-vatna og beyond: ut til fjord- og fjell-bundne P1-lyttere over det ganske land (albumet ble blant annet kåret til årets beste norskspråklige i P1s mangeårige musikkprogram Norsk på norsk).

Forståsegpåere sperret også ørene opp, for her var en ung artist med suveren kontroll på både tekstkonstruksjon og komposisjonsteknikk, med låter som ble fremført med særpreg, snert og raffinement. Høsten 2013 kom den synth-tunge Ville ord, der låtene delvis måtte bryte seg vei gjennom de tettvevde lydteppene (opp til fire synth-spillende på én og samme låt), med tidvis spektakulært resultat: trangt, kaotisk og luftig på samme tid.

Lytt til åpningslåten «A til Å» – en av de senere års flotteste stykker innspilt musikk her til lands. Begge platene ble til i tett samarbeid med produsent og musiker Andreas Mjøs (fra blant annet Jaga Jazzist).

Annonse