Annonse
00:01 - 23. september 2016

Silkehansker og blodige hender

NRKs storsatsing Nobel prøver å si noe om moderne norsk krigføring, men ender opp som skandinavisk krim i militæruniform.

Gruppeportrett: Det nærmeste Nobel kommer et karakterportrett, er dens nøkternt beundrende skildring av det norske militæret. Foto: Erik Evjen
Annonse

Samme uke som offentligheten eksploderer i et fyrverkeri av rojalistisk patriotisme i anledning Kongens nei, sender NRK de to første episodene av sin nye dramaserie Nobel, som tar for seg en krig hverken offentligheten eller underholdningsbransjen i Norge ennå helt vet hvordan den skal forholde seg til.

Den norske krigsinnsatsen i Afghanistan har ingen store helter, ingen lykkelig slutt og ingen lettfattelig kjernekonflikt mellom godt og ondt, og selv om dette i utgangspunktet gjør den til ypperlig råmateriale for drama, har norsk film- og tv-bransje kviet seg for å ta tak i den.

Nobel veier ikke opp for de siste femten årenes unnlatelsessynder, men må likevel regnes som et par viktige skritt i riktig retning. For i et land hvor krigsdrama langt på vei er synonymt med nasjonalromantiske gjenfortellinger av fordums bragder, har vi et stykke å gå før vi er i stand til å lage film- og tv-dramatikk som makter å balansere dagsaktuelle problemstillinger og bred publikumsappell.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse