14:13 - 09. september 2016

Kunsthøsten i Norge

Kai Fjells sjelden sette Rimbaud-illustrasjoner er blant lyspunktene i en norsk kunsthøst som preges av det kortlivede, omflakkende, bakover­blikkende, skriver Stian Gabrielsen.

Museet for samtidskunst fra 17. september til 15. januar: Tue Greenfort og Toril Johannessen: Norsk natur. Her: Toril Johannessen, In Search of Iceland Spar, 2008. Foto: Nasjonalmuseet

Praktiske utfordringer virker påtrengende tilstede i det norske kunstfeltet denne høsten. Nasjonalmuseet og Munchmuseet er som vi vet på flyttefot, men også mindre aktører befinner seg in transit: UKS har vært på leting etter lokaler en stund. Galleri RAM fikk sagt opp sin leiekontrakt før sommeren.

 

Kunsthall Oslo har allerede i en årrekke lekt katt og mus med kapitalinteressene i skyggen av Barcode-tårnene i Bjørvika. 9. september åpner de igjen i nye lokaler, denne gangen spredd på to adresser, med en utstilling av tekstilkunstneren Elisabeth Haarr. Strid er tittelen på Haarrs utstilling, og også på en stor fane som er planlagt å vaie mellom høyhusene, som for å signalisere en intensjon om å holde seg fast.

Som del av Munchmuseets lange intermesso-program Munch­museet i bevegelse skal Kunsthall Oslo gjøre en rekke utstillinger med utgangspunkt i samlingen til museets underavdeling, Stenersenmuseet. I oktober er det duket for en ­separatutstilling med den norske kunstneren Kai Fjell (1907–89). Her får man blant annet se den sjeldent viste, sirlige og drømmende syklusen med tusjtegninger han gjorde til den norske mesenen Rolf Stenersens frie gjendiktning av Arthur Rimbaud, Spinn etter Rimbaud (1946).

Lese mer?

UKE
59,-
Inkluderer også tilgang til arkiv og eAvis
ABONNEMENT
-40%
fra kr 100,-/mnd.
Følg de viktige debattene og få en dypere innsikt i samfunnsaktuelle saker hver uke.
ARTIKKEL
20,-
Betal med Vipps/mCash/PayPal/Bitcoin