Annonse
20:00 - 01. september 2016

Jon Refsdal Moe: Ibsen – en Pokémon?

I det siste har jeg ­forsøkt å finne tegn på at Ibsen er en Pokémon, skriver Jon Refsdal Moe.

Annonse

En gammel tv-sketsj har gått rundene på sosiale medier i et par uker nå. To veldig kjente komikere i rollen som kommunikasjonsrådgivere lanserer sin kampanje for å få ungdom til å sette pris på norsk teater. Og dermed også på Ibsen, gitt det symbiotiske forholdet som i hvert fall på papiret eksisterer mellom disse to. Sistnevnte utstyres med hanekam og naglebånd rundt halsen, mens forfatternavnet lyser som fra en vekkerklokke i 1982. «Dataskrift!» roper kommunikasjonsrådgiverne begeistret. Kommunikasjonsrådgiverne er ikke i takt med tiden. Ha-ha.

 

Men dagens ungdom er jo ikke lenger punkere. De er hipstere nå. De liker ikke gammeldags dataskrift, men kommuniserer med emojis. Skjegg er på moten, og alle ser på Skam. Livet foregår på Instagram og Bare Egil Band er the soundtrack of our lives. Og hvem er egentlig ungdommen i dag? Vi som har bikka 40, er hipstere vi også. Vi har turntables i spisestua, kjøper sneakersa våre på YME og blir drita uforholdsmessig ofte.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse