Annonse
00:01 - 23. september 2016

Ibsen opp og i mente

Ibsenfestivalen pusher Ibsen som nasjonalskatt og merkevare. Men festivalens omfavnelse kan bli ganske beklemmende.

Dysfunksjonell familie: Det italienske gjestespillet Little Europa er løselig basert på Ibsens Lille Eyolf. Foto: Roberto Palermo
Annonse

Henrik Ibsen kan være Norges nye olje, slås det fast av Nationaltheatrets teatersjef Hanne Tømta i Ibsenfestivalens katalog. Ibsen har blitt en eksport- og importvare, og en merkevare som må vedlikeholdes og markedsføres. Dette bærer årets festival preg av, med et bredt og omfattende program med ulike tilnærminger.

Som regissør Thorleifur Örn Arnarssons fusjon av En folkefiende og Vildanden i forestillingen Enemy of the Duck. Eller det italienske gjestespillet Little Europa, som løselig baserer seg på Lille Eyolf gjennom å omhandle et deformert Europa – et barn som ingen kan elske. I tillegg kommer videreføringer av Ibsen-tradisjoner («den nye Ibsen»), med blant annet Arne Lygres nye skuespill La deg være. Og, ikke minst, festivalen inni Ibsenfestivalen: SPKRBOX – en festival for urban scenekunst.

 

Annonse