Annonse
00:00 - 30. september 2016

Grenseoppgang

Hvor er Europa på vei? Spørsmålet lå latent i flere av forestillingene under årets Bastard-festival i Trondheim.

Vold i ryggmargen: Israelske Arkadi Zaides abstraherer frem en slags hatets koreografi. Foto: Jean Couturier
Annonse

Moder Europa er blitt inkontinent på sine eldre dager, og grensene lekker som en libysk flyktningebåt. Men hvor langt kan vi gå i å forsvare sivilisasjonens grenser uten å synke ned i barbariet? Det er spørsmål som suser i vinden, særlig etter at denne snudde i flyktningedebatten, og trolig blåste Storbritannia ut av EU i samme slengen. Da er det betimelig at flere av forestillingene på årets Bastard-festival i Trondheim berører nettopp slike spørsmål.

Ingen har kjent på urolig farvann som grekerne, og i greske Blitz Theater Groups Late Night møter vi seks utøvere som danser smått desperat rundt i støvet fra knuste gipsplater. Ved første øyekast ser det ut som et skoleball i Aleppo. I denne dunkle stemningsrapporten mimrer aktørene om et Europa i ruiner etter en fremtidig, total krig. Teksten berører også tema som historieskrivning og de store politiske ideologienes relevans, selv om disse bruddstykkene blir mer intellektuell staffasje.

 

ALLEREDE ABONNENT?
Begrenset sommertilbud
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Samspillet mellom befolkningen og museene har endret seg kraftig de siste 50 år, og det må definisjonen nødvendigvis gjenspeile.