00:00 - 16. september 2016

Eriksen: Nasjonsbygging gjennom film

Nasjonsbygging er norsk films sikreste penge­maskin, skriver Ulrik Eriksen.

Det hadde bare gått noen uker etter utgivelsen av Alf R. Jacobsens kioskvelter fra 2011, før filmselskapet Paradox sikret seg filmrettighetene til Kongens nei. Produsent Finn Gjerdrum annonserte raskt planene om å lansere filmen i forbindelse med grunnlovsjubileet: «Det vil i så fall være et verdig tidspunkt for en film om Kongen og Kronprinsens steile holdning til nazistene», sa Gjerdrum til VG.

Filmproduksjon er notorisk uforutsigbart, og koblingen til 1814 måtte etter hvert skrinlegges. Men ønsket til Kongens nei-produsenten avslører en stadig mer dominerende strategi i norsk film. Mens Norge som nasjon står sterkere og er mektigere enn noensinne, ikler Gjerdrum (Birkebeinerne) – i likhet med kollegene John M. Jacobsen (Max Manus, Trolljegeren, Børning, Kampen om tungtvannet), Aage Aaberge (Kon-Tiki, Den 12. mann) og Espen Horn (Den 12. mann, Amundsen) – seg rollen som forsvarere av det norske. De er vår tids svar på Norges-romantikerne Ivar Aasen, Peter Asbjørnsen og Bjørnstjerne Bjørnson. Med sine filmprosjekter bygger de opp under nasjonalfølelsen, samtidig som de øser av den.

Annonse