Annonse
00:00 - 09. september 2016

En dyd av nødvendighet

En åtte timer lang dokumentar om O. J. Simpson-saken tar true crime-sjangeren til nye høyder.

Mediesirkus: O.J. Simpson på vei til lunsj under en pause i rettssaken. Santa Monica 15. mai 1997. Foto: Frederick M. Brown/Getty Images
Annonse

Maj Sjöwall og Per Wahlöös klassiske krimromanserie om politimannen Martin Beck bærer den kollektive tittelen Roman om en forbrytelse – forbrytelsen var da heller intet mindre enn demonteringen av det svenske folkhemmet. Var det ikke for at OJ Simpson. Made in America sorterer inn under sakprosa snarere enn fiksjon, kunne den lånt denne underoverskriften. For i sin snaut åtte timer lange gjennomgang av den største amerikanske drapssaken i moderne tid appliserer Ezra Edelman et tilsvarende bredt og analytisk perspektiv på forbrytelse og fraværet av straff, i en serie som er like deler sosialantropologi, samfunnsgeografi og medievitenskapelig analyse.

 

Vanvittig karisma. Tidligere i år ble O. J. Simpson-saken gjenfortalt i den kritikerroste dramaserien The People v. O. J. Simpson: American Crime Story, som fremstilte rettssaken og mediesirkuset rundt den som støpeskjeen for moderne kjendiskultur og nyhetsunderholdning. Made in America, som ble sluppet på amerikanske ESPN i juni, og som nå kan sees på NRK.no, begynner på sin side med å understreke at frikjennelsen av Simpson var kulminasjonen av flere tiår med ondt blod mellom Los Angeles-politiet og byens afroamerikanske innbyggere, og et klimaks i den populære fotballspilleren og mediepersonlighetens livslange forsøk på å transcendere rollen han som svart mann var blitt tildelt av det amerikanske samfunnet.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
ved kjøp av abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Vi fikk 24 timer på å avpublisere intervjuet. Hvis ikke ville vi bli blokkert i Russland.»
«Det er lite nytt å hente og veldig retro-konservativt.»