Annonse
00:00 - 19. august 2016

Verden er en antroposcene

Museu do Amanhã forvandler våre forestillinger om den dystre fremtiden til et åsted for undring og forlystelse, skriver John Erik Riley.

Panoramautsikt: Museu do Amanhã byr på mange paradokser. Etter å ha lært om kommende økologiske katastrofer, er det anledning til å ta en selfie foran Guanabara-bukta. Foto: John Erik Riley
Annonse

Køen jeg står i, som hovedsakelig består av barnefamilier, fremstår like organisk og velformet som bygget selv. Ingen viser oss hvordan vi skal stå, det finnes ikke gjerder eller bånd som viser hvilken retning vi bør bevege oss i. Likevel har de besøkende, helt på egen hånd, klart å lage en egen køordning, som om de er drevet frem av en kollektiv bevissthet. Alle har de kommet hit, til plassen som ble oppgradert i forkant av OL, for å oppleve Museu do Amanhã (grovt oversatt: «museet om morgendagen»).

 

Museu do Amanhã er et tidstypisk signalbygg, tegnet av en dels bejublet, dels omstridt arkitekt, Santiago Calatrava, og plassert i et havneområde i Rio de Janeiro som er under kraftig opprustning. Når verden først skulle på besøk i forbindelse med OL, tenkte man, måtte Brasil kunne by på utstillinger som er en verdensby verdig. Men Museu do Amanhã er nok også et forsøk på å vise at landet nå tar klima, artsmangfold og temperaturstigning på alvor.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.