Annonse
00:00 - 26. august 2016

Med himmelen som tak

Sinikka Langeland og Trio Mediaeval lar det hellige og det profane møtes i musikken.

I naturen: Sinikka Langeland lar skogen bli en scene for menneskets kontakt med dyre- og gudeverdenen. Foto: Dag Alveng
Annonse

En av de mest rikholdige dimensjonene i Sinikka Langelands arbeid med tradisjonsmusikken fra Finnskogene er den religiøse. Hun tok for seg kombinasjonen av folketoner og kirkemusikk på Maria’s Song (2009), og naturmystikk på The Half-Finished Heaven (2015). På The Magical Forest, hennes femte plate på tyske ECM, utforsker hun en syntese av de to, innenfor det hun beskriver som et kulturbelte fra Finnskogene, via Finland og Russland, til Japan.

Dette viderefører koblingen mellom det lokale og det globale i prosjektet hennes, og legger til en kobling mellom det hellige og det profane: Den religiøse praksisen er alltid tett på den lokale kulturen.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse