Annonse
00:00 - 12. august 2016

En motvillig samtalepartner

Som person skal Edvard Munch ha vært blyg og reservert. Som kunstner blir han tvunget til å føre dialog – igjen og igjen.

«Mossepiken»: Modellen Ingeborg Kaurin virker noe utilpass på femtiåringen Munchs fang i maleriet Forføreren fra 1913. Foto: Munchmuseet
Annonse

Hva er den perfekte Munch-utstilling? Bør den handle om Edvard Munch alene, eller sette ham opp mot andre kunstnere? Er det nødvendig å ha et overordnet tema, eller holder det å presentere gode verk? Slike spørsmål presser seg frem etter de siste årenes Munch-jubileer og internasjonale dialogutstillinger, som kan være vanskelige å måle seg mot.

Nå er Munch gjenstand for to nye utstillinger, én muskelsterk på Munchmuseet, og én mer beskjeden på Jeløya i Moss.

Etter Munchmuseets pompøse og noe utmattende «+Munch»-serie er det nærmest blitt vanskelig å tenke på Munch som en kunstner med noe å fortelle i sin egen rett, uten en sparringpartner å føre dialog med. Likevel er det jo en grunn til at de øvrige kunstnerne i serien gjerne ender i skyggen av ham – med et hederlig unntak for Vincent van Gogh, som Munch selv var en stor beundrer av.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

vi har nå latt en annen avdeling behandle klagen for å sikre at den ses på med nye øyne.