Annonse
00:00 - 29. juli 2016

Maksimalt meta

Jean Tinguelys nonsensmaskiner er grunnleggende optimistiske.

Hovedverk: Jean Tinguelys Grosse Méta-Maxi-Maxi-Utopia er hovedattraksjonen i sommerens store utstilling på Museum Kunstpalast i Düsseldorf. Foto: Christian Baur/Museum Tinguely, Basel
Annonse

At kunst ikke skal bevege oss, men bevege seg, var en grunntanke hos den sveitsiske kunstneren Jean Tinguely (1925–1991). At det følelsesmessige og maskinelle ikke trenger å stride mot hverandre, men forenes gjennom humor og lekenhet, kan være en av grunnene til at kunsten hans fortsatt vekker glede og nysgjerrighet. Tanken slår meg når jeg klatrer rundt i Grosse Méta-Maxi-Maxi-Utopia (1987), et ristende metallmonster på størrelse med et to­etasjes hus, som er hovedattraksjonen i en stor, retrospektiv utstilling på Düsseldorfs Museum Kunstpalast i anledning 25-årsjubileet for kunstnerens død.

Mange verk på utstillingen er utlånt fra Tinguely-museet i Basel, men det er også bidrag fra flere museer i Ruhr-området, som bygde opp samlingene sine nettopp mens Tinguely var mest aktiv. I delstaten Nordrhein-Westfalen ble avantgardekunst tidlig tatt vel imot, og det første verket som ble innkjøpt til museet i Düsseldorf, var et verk av Tinguely. Utstillingen er et samarbeidsprosjekt med Stedelijk-museet i Amsterdam, som viser den fra oktober til utpå nyåret – riktignok uten Meta-maxi-maskinen, som fra Düsseldorf skal tilbake til Basel. Likevel blir det nok av arbeider å se, både lavmælte og mer spektakulære.

 

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Man fryser på ryggen av Ratkjes metalliske lydeffekter.