Annonse
00:00 - 15. juli 2016

Flatpakket kjøkkenhage

Gjør-det-selv-konsepter, produkter som eldes med verdighet og absolutt alt som er naturnært og bærekraftig: Når Ikea arbeider med fremtidens boliger, gjenoppfinner de både seg selv og vår felles hverdag på én gang.

Grønt skal det være: Om ikke fargen i seg selv tydeliggjør nærheten til det naturlige, burde blad- og blomstermønstrene avgjort gjøre susen. Før flasset malingen av om man skrudde unbrako-nøkkelen en halv gang for mye rundt. I dag er den grønne bølgen kombinert med en voldsom interesse for holdbare materialer og bærekraftige produkter.
Annonse

Ikea

Hvor: Ikea Furuset og hele verden.

Hva: Ikeas nåværende kolleksjoner og fremtidige produktlinjer.

Hvem: Ikea of Sweden, representert ved Sigridur Heimsdottir, prosjektleder med ansvar for design og produktutvikling. Interiørtema: Hvordan verdens ledende møbelprodusent og interiørleverandør arbeider for å forme både fremtidens boliger og vår felles hverdag.

Bli med Gaute Brochmann på leting etter etter vår tids interiør i sin reneste from. Abonnér på Morgenbladets podcast via Itunes eller lytt her:

Vi merker det straks vi kommer opp trappen og inn i kaféområdet før den fryktede rundturen starter: Utenpå er Ikea fremdeles akkurat så blå og gul som vi er vant til. Men på innsiden er det naturen som råder. Grønne vegger omslutter grønne og bladmønstrede lenestoler, bord og benker i heltre og rader med store hageplanter. Og strategisk plassert midt i rommet: en tralle stappet full av plantekasser, bøker om hagestell, tomatplanter i potter og svære vannkanner.

Et klart forvarsel om et helt varehus som plutselig er i ferd med å bli totalleverandør for hjemmegartnerier. For når Ikea først går inn for et konsept, er det med full innsats. Og at det akkurat er gulrøtter og salat som nå står i fokus, er – for å si det forsiktig – ikke tilfeldig.

– Du har mikrotrender, og du har makrotrender. Og bærekraft og miljø er den største makrotrenden akkurat nå. Og jeg er så stolt over at vi allerede kan tilby vekstsystemer som gjør at du kan dyrke din egen mat selv om du bor på tretti kvadrat midt i byen.

Det forteller en svært entusiastisk Sigridur Heimsdottir, prosjektleder med ansvar for design og produktutvikling ved Ikea of Sweden, selve moderskipet for innovasjon og beslutningstagning hos møbelgiganten.

– Grønt, grønt, grønt overalt! Det er det som gjelder nå. Dette er mer enn dekorasjon av leiligheten din, det sier noe om hvordan du vil leve. Hvordan du kan gjøre hjemmet så enkelt og funksjonelt som mulig.

 

Selvlaget og selvberget. Enkelt og funksjonelt er altså ikke lenger det samme som en mikrobølgeovn og en pakke Fjordland for hver dag i uken. Kjøkkeninnredningene på Ikea Furuset fremstår tvert imot som rene laboratorier for mikrojordbruk, safting og sylting. Det er planter og drivhussystemer, kolber, glass og flasker, alt plassert i et interiør preget av enkle naturmaterialer. For det er ikke bare kjøkkenhagen som nå flytter innomhus, det lanseres knapt et nytt møbel som ikke sorterer under den samme naturnære profilen.

Det er bare å gå på nettet og se på de kolleksjonene som er ute nå: Användbar, som gir deg en leirbrun utstyrspakke skreddersydd for en grønnere livsstil. Sinnerlig, som er utviklet sammen med den materialpuristiske designeren Ilse Crawford, består av sanselige, enkle og organiske møbler og husholdningsutstyr med kork(!) som dominerende materiale. Og den kommende Skogsta (som ikke ser ut til å bli lansert i Norge), tilsynelatende spesialdesignet for en bonde fra førindustriell tid, og stort sett bestående av ulike kasser til frakt og lagring av selvdyrkede gulrøtter, rødbeter og reddiker.

– Og dette er ikke noe vi finner på. Det er slik verden allerede er. Det er slik folk vil leve, forklarer Heimsdottir.

Hun forteller at Ikea hele tiden reiser jorden rundt, fra landsbygda i Kina til downtown New York, for å samle erfaringer og se hvordan folk bor. Sammen med tilbakemeldinger fra fordelsklubben Ikea Family, som i skrivende stund teller smått absurde 70 millioner medlemmer, er det folket som informer møbelgiganten om hva de ønsker seg, ikke omvendt.

– Vår tredje, store forskningsrunde «Life at Home #3» er nettopp gjennomført. Dette er Ikeas globale kartlegging av forbrukervaner og livsstil. Resultatene ligger ute på nettet så alle kan se. Vi er jo ganske store, så det tar et par år fra vi bestemmer oss for å satse på et produkt til ting er i butikkene. Så vi må være i forkant.

 

Busker og vekster: Det spirer og gror i idélaboratoriet til Ikea. Akkurat nå er den definerende trenden hos møbelgiganten å transformere en toroms i storbyen til økologisk tempel.

Gjør det selv. – Det betyr at dere visste om bærekraften allerede for flere år siden. Og at du dermed vet hva som vil prege hjemmene våre i fremtiden?

– Jo, det vi ser, er at i tillegg til interessen for miljøet, er det særlig to ting den yngre generasjonen er opptatt av.

Det første Ikea oppdaget, var at yngre folk liker å gjøre ting selv. At de kanskje kjøper færre krakker og sleiver og dørmatter, men at det de først skaffer seg, behandles på en annen måte enn tidligere. Dette innebærer ifølge Heimsdottir at det viktigste i fremtidens boliger er relasjonene folk har til interiørene sine, at det skal være en emosjonell tilknytning.

– Det har med D.I.Y. (do it yourself – gjør det selv) å gjøre, at folk vil sette særpreg på eiendelene sine. Og det er også en makrotrend vi kommer til å satse tungt på, nemlig muligheten til å gjøre egne design på og med våre produkter. Samtidig som det er viktig at alle produktene våre har en mer varig kvalitet. Vi snakker veldig mye om å eldes med verdighet her på huset nå.

– Ikke akkurat det første man tenker på med et Ikea-møbel, kanskje?

– Nei, men som sagt endrer vi oss fordi verden endrer seg.

Det er også en annen dyp samfunnsendring Heimsdottir kom over i «Life at Home #3». Nemlig at yngre folk ser på hjemmet som mye mer enn boligen.

– Veldig mange føler at treningssenteret er like mye hjemme som stedet man har sengen sin. I 2050 kommer 80 prosent av jordens befolkning til å bo i byer. Det betyr mindre leiligheter, som igjen betyr at gaten utenfor, kafeen, skolen eller arbeidsplassen mentalt sett ikke blir adskilt fra hjemmet, men tvert imot fungerer som en direkte forlengelse. Det blir utrolig spennende å møte dette med produkter som fokuserer på mobilitet og muligheten til å ta med seg de tingene som gir deg hjemmefølelse overalt.

 

INN I ARKITEKTUREN

Vi tilbringer cirka 90 prosent av døgnet innendørs, og brorparten av tiden er vi hjemme.
Innsiden av boligen er dermed den viktigste arkitekturen i livene våre.

I en serie på fire artikler ser Morgenbladet på viktige tendenser for hvordan vi tenker om hjemmene våre akkurat nå.

Les også: «Hvit saus», om Norges mest typiske leilighet, 8. juli.

Nye produkter, samme livsstil? Så mye for fremtiden. På Ikea Furuset er det den grønne revolusjonen som gjelder. Sammen med en solid dose Ikea slik vi kjenner det, og som uanstrengt retter seg inn mot bopelene til dem som fortsatt foretrekker å kjøpe maten sin over disk. Men ser man på de møblene som ikke har direkte med hobbygartneri å gjøre, er det altså påfallende hvor langt unna den tidligere malte-sponplater-og-unbrakonøkler-logikken mange av dem er.

Som i samarbeidsprosjektet Viktigt, der den legendariske svenske keramikeren og kunsthåndverkeren Ingegerd Råman har bidratt med en produktlinje som på hjemmesidene beskrives som Naked Essentials og This collection is about craft. Der flettverk, ærlige materialer og enkle former fremstår som en slags fusjon av orientalsk designarv og nordisk modernisme.

Så er naturligvis spørsmålet om nye produkter designet for en verden i endring også vil påvirke den klassiske og ultimate norske boligdrømmen. For selv om flere folk bor i byer, selv om leilighetene blir mindre, og selv om vi bruker byen mer aktivt enn tidligere, er ikke fortsatt det ultimate husværet for de fleste nordmenn det samme som alltid: en velstelt nyfunkis enebolig full av danske designmøbler?

Et hjem der de vakre flaskene til Ingegerd Råman vil passe perfekt inn, ikke som et varsel om en ny tid nærmere naturen, men enda et sett designikoner i et hjem der beboerne åpner seg mot verden i form av sosiale medier snarere enn faktisk interaksjon?

Jeg vet ikke. Men om svarene finnes, er det sannsynlig at redaksjonssjef i Maison Interiør Helle Tjaberg sitter på dem. Neste uke tar vi turen til Tåsen for å innta den designinteresserte middelklassens høyborg.

Du har nå lest en gratis smakebit fra Morgenbladet. Vil du ha mer godt lesestoff? Vi har inntil 40 prosent rabatt for nye abonnenter. Bli abonnent
Annonse