Annonse
00:00 - 10. juni 2016

Ut med det nye, inn med det gamle

Pantha du Prince børster digitalt støv av dansegulvet.

Dans til somatikken: – For meg er et raveparty en psykosomatisk organisme, sier Hendrik Weber. Foto: Pantha du Prince
Annonse

På Øya-festivalen for fem år siden dro den tyske produsenten Hendrik Weber, under navnet Pantha du Prince, kirkeklokker inn i den moderne teknoverdenen.

Sammen med den norske perkusjonsgruppen The Bell Laboratory tok han i bruk blant annet et kirkeklokkespill, med femti bronsebjeller og en vekt på rett under tre tonn, i musikkstykket Elements of Light. Lyder som tidligere representerte hvite kapper og katolske messer, kom nå til klubbscenen.

Slik fikk Weber en naturlig plass i rekken av moderne produsenter som Jon Hopkins og Nicolas Jaar – som alle stiller spørsmålet om nøyaktig hvor organisk og menneskelig elektronisk musikk egentlig kan låte.

Allerede abonnent?
Fra
189 kroner
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning.
Du får alt stoffet som er i papiravisen,
eksklusive nettsaker, eAvis
og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse