Annonse
00:00 - 10. juni 2016

Solnedgangslinjer

Å falme eller ikke falme – det er spørsmålet.

Solnedgangsfrise: Fredrik Værslev utsetter solen for falming, med palett hentet fra himmelen i Munchs skrik. Lerretene er innfelt i veggplatene i Bergen Kunsthall. Foto: Vegard Kleven
Annonse

Fredrik Værslevs maleriske hyperrealisme har vekslet mellom å reprodusere virkeligheten og utviske den gjennom et softfilter av skitt, slitasje og stilisering. Han har kopiert mønstre fra spettete terrazzogulv og utsatt stripete, markiselignende lerreter for vær og vind til de ble falmet og flekkete som ekte markiser.

På årets festspillutstilling i Bergen er det selve solen som blir utsatt for falming, i en solnedgangsfrise som strekker seg over flere rom. I tillegg omfatter utstillingen en serie samarbeidsverk, der Værslev lar andre kunstnere utfolde seg innenfor en gitt ramme.

I solnedgangsfrisen er de horisontale stripene påført med en maskin som vanligvis brukes til å tegne linjer på idrettsplasser og veier. Deretter har Værslev og assistenten Per Christian Brath bearbeidet lerretene med pensler og terpentin og gjort fargene og overgangene ulne og duse, lik svake etterdønninger av naturfenomenet. Fargevalget er hentet fra himmelen i Munchs Skrik, men en like viktig inspirasjonskilde er Værslevs snapshots av solnedganger sett fra fly – en type bilder folk gjerne viser i sosiale medier.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Hun setter seg på beaten, og eier den.»