00:00 - 10. juni 2016

Skrivebordsromantikk

Avkledningen av et parforhold fremstår mer kunstig enn kunstnerisk vellykket i den ambisiøse spillefilmdebuten Alt det vakre.

Bruddstykker: Regissør Aasne Vaa Greibrokk bruker ulike skuespillere etter hvert som paret i filmen eldes. Foto: Norsk Filmdistribusjon/Motlys AS

David (Preben Hodneland) og Sarah (Isabel Beth Toming) ­møtes på lanseringen av førstnevntes debutroman. Opplesningen er stotrete, og innholdet i boken fremstår ikke som særlig imponerende litteratur. Men blant publikum sitter en fan. Ja – som hun innrømmer ved en langt senere anledning – hun har kommet ens ærend for å sjekke ham opp.

Sarah har nemlig allerede rukket å lese boken en rekke ganger. Favorittpartiet, opplyser hun med ertende blikk, er der hvor hovedpersonen skyver den ene hånden sin inn i sin elskerinne og holder den andre på magen hennes, bare for å la dem møtes med et lag hud som skillevegg. De ender opp på et hotellrom, har nakent samkvem i ett døgn eller så, hvorpå han til slutt frir til henne, fullstendig fortumlet i sextåka.

Sarah er vennlig avvisende til forslaget. Kaller det «vakkert og romantisk», men uten fremtid. I stedet vil hun inngå en allianse. De kan være sammen, men hun skal kunne ligge med andre menn. Til gjengjeld lover hun å fortelle om alt, og slik bidra med en mengde materiale til de kommende bøkene hans. «Du er farlig», svarer David.

Annonse