Annonse
00:00 - 03. juni 2016

Karin Hindsbo: Er det så farlig om kunsten får litt juling?

Er det så farlig om kunsten får litt juling, skriver Karin Hindsbo.

Annonse

Forrige uke besøkte en 17-åring det nyåpnete museet for moderne kunst i San Fransisco, SFMOMA. Han skal ha likt seg der, men strevde med å forstå enkelte av verkene. I et impulsivt øyeblikk tok han av seg brillene sine og la dem på gulvet. Det tok ikke lang tid før brillene tiltrakk seg de besøkendes oppmerksomhet. En liten gruppe stoppet opp og studerte brillene. En gjest la seg på gulvet og tok bilder av dem. Brillene hadde blitt kunst.

17-åringen fotograferte selv den lille scenen som utspilte seg foran brillene og postet det hele på Twitter. Historien skjøt fart, og i løpet av kort tid fikk bildene mer enn 60 000 retweets. Det er historien om keiserens nye klær om igjen: Den lille gutten som høyt sier ifra og avslører skredderens svindel: «Men han har jo ikke noe på seg?». Skredderen hadde lurt både keiser og fedreland og fabrikkert ingenting, mens folket bare sto stille og betraktet elitens falske skuespill.

En beslektet hendelse har vekket oppsikt her hjemme, da en politimann i Tromsø beskrev den offentlige utsmykningen av arbeidsplassen sin som nettopp «keiserens nye klær». Han mente han kunne lage tilsvarende kunst i garasjen sin – i fylla. Det kunstnerstyrte galleriet Kurant i Tromsø kvitterte med å gi politimannen en utstilling. Her har han skapt malerier og konseptuelle verk, som for eksempel et eksemplar av Norges Lover, som han har perforert med tjenestepistolen sin. På åpningen var det timelange køer, og utstillingen er anmeldt på Klassekampens kunstsider.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse