Annonse
00:01 - 27. mai 2016

Smaken er som baken

Kunst og kommers forenes i en endetarmsåpning i den forfriskende lite forherligende dokumentaren Robert Mapplethorpe – Look at the Pictures.

Kompromissløs: Robert Mapplethorpe hadde en ekstrem vilje til å lykkes. Kjærester ble utnyttet og familien forlatt i kampen om å nå toppen i kunstnerhierarkiet. Foto: Robert Mapplethorpe/Tour de Force
Annonse

Om filmskaperne av Robert Mapplethorpe – Look at the Pictures noensinne spurte Stein Erik Hagen om et intervju, er uklart. Men det ville ikke vært helt utenkelig, all den tid Hagen – slik den pågående Mapplethorpe + Munch-utstillingen ettertrykkelig viser – har en av de aller største samlingene av fotokunstneren (visstnok over 200 eksemplarer).

I så fall kunne Rimi-gründeren dannet et fascinerende par sammen med det som i filmen presenteres som den viktigste Mapplethorpe-samleren, arkitekten Peter Marino (eier av 142 bilder): en berømt og outrert designer av Louis Vuittons og Chanels motebutikker, og konstant antrukket i en type lærhomsebekledning som ville gitt ham forrang i køen utenfor den beryktede Manhattan-nattklubben Studio 54 på slutten av 70-tallet.

Finnes det noen likheter mellom Marino og Hagen, annet enn at de begge er søkkrike menn i 60-årene hvis formue skyldes detaljhandel, og hvis seksualitet kan fremstå forvirrende i all sin tøyelighet? (Marino er gift med en pyntelig dame fra USAs aristokrati.) Er det noe ved Mapplethorpe som gjør nettopp disse to eksentriske skikkelsene til den amerikanske fotografens viktigste samlere?

Allerede abonnent?
Fra
189 kroner
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning.
Du får alt stoffet som er i papiravisen,
eksklusive nettsaker, eAvis
og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse