10:25 - 13. mai 2016

Kunstsommeren i Danmark

Kunstturister i Danmark kan kombinere sommersol med slim og tidsreiser, skriver Pernille Albrethsen.

Museet for Samtidskunst, Roskilde, fra 21. mai til 14. august: #iwillmedievalfutureyou4. Her: Nadya Grishina: No-Go Machine, 2013.

Jeg kan ikke alene, vil du være med? er tittelen på den store Poul Gernes-utstillingen som henger på Louisiana fra begynnelsen av juni og til langt ut på høsten. Det er angivelig et sitat fra kunstneren selv, som naturligvis skal understreke den kollektive ånden som preget Gernes’ prosjekt helt fra etableringen av den alternative Eks-skolen til de mange offentlige utsmykningsoppgavene kunstneren utførte på sine eldre dager. Da Gernes på slutten av de individualistiske 1980-årene ble professor på det «ordentlige» kunstakademiet i København, var få studenter interessert i å følge i hans fotspor. I stedet tok han inn folk utenfra, som var ivrige på å følge en slags mesterlære der de assisterte ved de omfattende utsmykningsoppgavene. Kollektivisme i forskjellige klær …

Louisiana fra 2. juni til 16. oktober: Poul Gernes, Jeg kan ikke alene, vil du være med? Her: Uden titel (Sengeende med skydeskive), 1962.|Foto: Anders Sune Berg. 

Louisiana understreker at utstillingen også er et uttrykk for at Gernes ennå ikke har fått noe gjennombrudd i dansk institusjonsverden. Ah, det kan da godt være det stemmer, men på en måte har den generasjonen og Eks-skolen i ettertid vært en så stor del av den danske kunsthistoriske bevisstheten at det føles vanskelig å skrive under på. Til gjengjeld kan man nok forvente at Gernes’ farger og striper vil se sabla fine ut i den forvokste villaen ved Øresund.

En annen av de famøse Eks-skolekunstnerne, Per Kirkeby, stiller denne sommeren ut på Læsø Kunsthal. Denne lille øya i Kattegat, på grensen til Skagerrak, hvor både Kirkeby og Asger Jorn har residert, er et yndet feriemål, og utstillingen fokuserer på de verkene Kirkeby har laget i løpet av sine mange og lange opphold på øya. Det lyder unektelig som en klassisk sommerutstilling som vil passe fint mellom uhemmet fråtsing av sjøkreps og hvitvin på de brede, hvite strendene.

Da behøver man til gjengjeld litt «eterisk slim i det indre øret», jamfør Lea Porsagers utstilling E(ar)theric Slime Post-OpBrandts i Odense. Pressemeldingens varedeklarasjon beskriver slim, skum, 3d-animasjon og tonnevis av jern innkapslet i et postkonseptuelt tekstunivers.

Brandts fra 27. mai til 7. august: Lea Porsager. Her: E(ar)theric Slime ~ Pre-Op, galleri Nils Stærk, 2016. Installasjonsfoto: Malle Madsen.

Eller man kan ta tidsreisen til Roskilde og besøke den fabelaktige domkirken hvor dronning Margrethe I (1353–1412) ligger begravet, og hvor vår egen dronning Margrethe II en gang skal ligge (en annen Eks-skolekunstner, Bjørn Nørgaard, har allerede designet en glassarkofag til det formålet) og fortsette tidsreisen hos katedralens nabo, Museet for Samtidskunst, som lover «flere middelalderlige fremtider, flere episke vendettaer», der man kan drømme og smelte sammen med utstillingen #iwillmedievalfuture­you4, som er kuratert av Jacob Fabricius og mønstrer en pent interessant kunstnerliste med Abu Bakarr Mansaray fra Sierra Leone, belgisk-amerikanske Cécile B. Evans, russiske Nadja Grisjina og det danske postpunkboybandet Synd & Skam. Ikke mye tradisjonell sommersalat i den utstillingen der.

Ute i Østersjøen ligger klippeøya Bornholm. I den legendariske kunstnerbyen Gudhjem går Emil Westman Hertz rundt i hagen sin og flytter på tørkede utgaver av skjermplanten kjempebjørnekjeks. De inngår i skulpturelle arrangementer sammen med objekter i bearbeidet bivoks, gips, grener og andre elementer fra hans umiddelbare omgivelser og atelier. Bornholms Kunstmuseum viser nå en større utstilling av kunstneren som har vokst opp på øya og vendt tilbake etter endt utdannelse. For en gangs skyld kan museet denne sommeren by på en utstilling med en lokal kunstner med inter­nasjonal rekkevidde.

 

Denne artikkelen er en del av Morgenbladet Kunstkritikk nr. 2, et redaksjonelt sammarbeid mellom Morgenbladet og nettidsskriftet Kunstkritikk.

Du har nå lest en gratis smakebit fra Morgenbladet. Vil du ha mer godt lesestoff? Les Morgenbladet digitalt i 10 uker for 10 kr. Bli abonnent
Annonse

«Samarbeid er langt fra noen garanti for stor kunst, men av og til kan det gå riktig fint.»
«On the Rocks er en litt blekere versjon av en typisk Sofia Coppola-film.»