Annonse
00:00 - 15. april 2016

Verden tatt på fersk gjerning

Mørke krefter dirrer i møtet mellom Gustav Vigeland og Mattias Härenstam.

Debuterer som steinhugger: De siste årene har surrealistiske, horrorromantiske skulpturer og tresnitt fått stadig større plass i Mattias Härenstams kunst.
Annonse

Vigelandmuseet er et utfordrende sted å ha separatutstilling. Det blir aldri riktig separat, siden Gustav Vigelands ånd er så sterkt til stede: Urnen hans står i tårnet, leiligheten er intakt i tredje etasje, salene ble brukt som atelier til hans død, og det finnes knapt en gjesteplass hvor vi ikke samtidig får øye på Vigelands verker. Å stille ut her krever et særegent, kraftfullt uttrykk – og det har Mattias Härenstam til gagns.

Härenstam er svensk, men tok kunstutdannelsen i Bergen, og har bodd i Norge siden 1992. Han begynte som videokunstner, og lager fortsatt film, men de siste årene har surrealistiske, horrorromantiske skulpturer og tresnitt fått stadig større plass. Det mørke og illevarslende forenes med noe vennlig og nesten hjemmekoselig, som om det kun finnes en tynn hinne mellom normalitet og mareritt.

Det er ikke første gang Härenstam stiller ut i Vigelandmuseet. Mange vil huske hans hengende treskulpturer med kroppsdeler, tenner og hår fra Skulpturbiennalen 2013, hvorav noen også er med denne gangen. At han nå debuterer som steinhugger nettopp her, nærmer seg en genistrek. Det kunstneriske møtet blir ikke mindre interessant av at Vigeland som ung gikk i lære som treskjærer og senere lagde utsøkte tresnitt.

ALLEREDE ABONNENT?
Begrenset sommertilbud
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse