Annonse
00:00 - 29. april 2016

I eventyrland

Underlandet er ikke redd for å stille store spørsmål, men er det nok?

Fremtidsetikk: Underlandet tar opp filosofiske og moralske problemstillinger som følger av den teknologiske utviklingen. Foto: Odd Mehus
Annonse

Handlingen i Underlandet er lagt til en fremtid som på en og samme tid virker fjern og nær. Internett kalles nå «Underlandet», og en stadig større del av menneskenes liv utspiller seg i denne alternative, virtuelle verdenen. Stykket er skrevet av Los Angeles-baserte dramatikeren Jennifer Haley, som er særlig opptatt av å utforske hvordan nye teknologier påvirker livene våre.

 

Lysskye forretninger. Det starter i et hvitt avhørsrom. Sims (Bjørn Willberg Andersen), som i Underverdenen går under aliaset «Papa», er bragt inn til avhør. Han har programmert en virtuell verden, et viktoriansk hus med en vakker hage, hvor de besøkende står fritt til å gjøre omtrent hva de vil med de yndige småpikene som holder til der. «Papa» understreker at alle deltagerne er samtykkende voksne, og argumenterer for at hans paradis for pedofile forhindrer dem fra å begå forbrytelser i virkeligheten.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse