Annonse
00:01 - 08. april 2016

Å drukne i betydning

Utmattelsestaktikk har sjelden vært mer spektakulært enn hos Matthew Barney.

Maksimalistisk: Matthew Barney og Jonathan Beplers film River of Fundament (2014) tar utgangspunkt i en roman av Norman Mailer, som igjen lener seg på egyptisk dødsmytologi. Foto: Hugo Glendinning
Annonse

Etter nesten seks timer i den amerikanske kunstneren Matthew Barneys verden føles det som om en tsunami av mening har fosset over meg og feid med seg all forståelse. Jeg har sett hans nyeste film, River of Fundament (2014), på Cinemateket, til åpningen av Astrup Fearnleys utstilling Bildungsroman.

Filmen er kryptisk, frastøtende og maksimalistisk, med en rammefortelling basert på Norman Mailers hardt kritiserte roman Ancient Evenings (1983), som i sin tur trekker veksler på egyptisk dødsmytologi. River of Fundament tar oss med til forfatterens likvake, der den døde dukker opp i flere skikkelser, reinkarnert etter en vandring gjennom en fødselskanal av flytende dritt.

 

ALLEREDE ABONNENT?
Begrenset sommertilbud
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse