Annonse
00:00 - 29. april 2016

Dialog­kunstnerne

Et mektig og poetisk møte med feministisk undertone.

Kunstnermøte: Dialogutstillingen mellom skulptør Siri Aurdal og fotograf Eline Mugaas er blitt et sjeldent godt møte mellom en yngre og en eldre kunstner. Foto: Ellen Lande Gossner
Annonse

Mange la nok merke til en stor pleksiglass-uro da Kunsthall Oslo i 2013 hentet frem forrige århundres feministiske kunst under tittelen Hold stenhårdt fast på greia di – Norsk kunst og kvinnekamp 1968–1989. I mobilen Intervju (1968/2014) gjorde Siri Aurdal elegant bruk av materialets potensial, ved å fange lys og innlemme publikum i verket. Det var tillatt å bevege seg mellom de hengende panelene, som blandet farger og skar linjer i hverandres former med fluoriserende, lyssterke kanter.

Nå er det mulig å se installasjonen igjen på Kunstnernes Hus, der Siri Aurdal (født 1937) stiller ut sammen med én av kuratorene fra den forrige utstillingen, Eline Mugaas (født 1969). Aurdal har i mange år vært et ukjent navn for de fleste, etter at en ryggskade på 1980-tallet tvang henne til å trekke seg tilbake fra kunstlivet. På 1960- og 70-tallet holdt hun en høy profil, først som anerkjent portrettskulptør, så med et industrielt uttrykk og tidlig bruk av nye materialer, som betong, pleksiglass og glassfiberarmerte polyesterrør fra oljeindustrien.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Hun setter seg på beaten, og eier den.»