Annonse
00:00 - 18. mars 2016

Prikk­belastning

Uendeligheten er prikkenes vesen.

I atelieret: Yayoi Kusama i arbeid med «My Eternal Soul»-serien, november 2015. Foto: Keita Saiki / HOK
Annonse

Tross prikker, knallfarger og speilvegger står et annet syn for meg etter besøket på Henie Onstad Kunstsenters imponerende Yayoi Kusama-utstilling: Den lille, gamle damen bøyd over et stor lerret, mens hun med filtpenn og iherdig kraft tegner prikker, streker og tagger, lik en tanngard som tygger seg frem over flaten. Straks hun er ferdig med et bilde, begynner hun på det neste, som om det gjenstående livet er for kort til pauser.

Yayoi Kusama fyller 87 år i påsken, men viser ingen tegn til senket produktivitet. Berømmelsen har vokst astronomisk siden tusenårsskiftet. Den oppsiktsvekkende filmsnutten viser at hun ennå maler alle bildene selv, i en tid der mange kunstnere overlater grovarbeidet til ­andre. Hun har et stort studio der assistenter bærer bilder, henter penner, bukker og hjelper henne å gå omkring, men skaperkraften er helt og holdent hennes egen. (Dokumentarfilmen Yayoi Kusama: I Love Me ble kun vist til åpningen, men utdrag kan ses på Youtube.)

 

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Man fryser på ryggen av Ratkjes metalliske lydeffekter.