Annonse
00:00 - 11. mars 2016

Mykere menn

1960-tallets kraftkarer fremstår i et mykere lys i dag.

Nær jorden: Jakob Weidemann slo gjennom som abstrakt maler med dype jordfarger, som i Rødt høstløv (1961). Kontrasten er stor til de lyse blomstertonene han ble kjent for i siste del av karrieren. ⇥Foto: Moderna museet/Prallan Allsten
Annonse

Modernismens vansker med å slå gjennom i den norske kunstverdenen er med dagens øyne et pussig særtrekk ved etterkrigstiden. Ofte forbindes gjennombruddet med én bestemt hendelse: Den doble separatutstillingen med maleren Jakob Weidemann og billedhuggeren Arnold Haukeland på Kunstnernes Hus i 1961.

Utstillingen er nå forsøkt gjenskapt på Lillehammer Kunstmuseum, samtidig som museet innvier sin nye Weidemann-paviljong. Dialog 1961 finner riktignok ikke sted i paviljongen, som for øyeblikket rommer arbeider fra Weidemanns tidligste karriere. Derimot møtes Weidemann og Haukeland i den eldste delen av museet.

 

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

vi har nå latt en annen avdeling behandle klagen for å sikre at den ses på med nye øyne.