Annonse
00:00 - 11. mars 2016

Hyllest til huset

Det norske hus kles av og på i Hanne Borchgrevinks bilder.

Hus i huset: Hanne Borchgrevink har vært sterkt involvert i utstillingsdesignen på Lillehammer Kunstmuseum, i den grad at hun nærmer seg installasjonskunst. Her er hun i arbeid med monteringen. Foto: Hilde Fauskerud
Annonse

Et hvitmalt hus står alene på et jorde, i silhuett mot en mørk skog. To etasjer, tegltak og sprossede vinduer, et våningshus som på utallige norske gårder. Men Hanne Borchgrevink har ikke tatt fotografiet for å fange noe arketypisk symbol på det gamle bondesamfunnet. Hun er interessert i huset som grunnform, med tanke på maleriske eksperimenter. I serien hun ­senere maler, endres husets karakter: Vinduer kommer og går, fargene veksler fra grått til fluoriserende grønt. Noen hus har bakkekontakt, andre liksom svever. Bare omrisset av huset er seg likt.

 

Husets positurer. Kurator ­Cecilie Skeide sier det slik: Huset «reformuleres og deformeres». Skeide har gått systematisk til verks og gjort nitide analyser av motivenes utvikling. I vår ­arrangerer Lillehammer Kunstmuseum den hittil største mønstringen av Hanne Borchgrevinks kunst, med malerier, grafikk, skisser og fotografier.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Hun setter seg på beaten, og eier den.»