Annonse
00:00 - 12. februar 2016

Monstre i mørket

Motorpsycho går fra kirkeorgel og kor i Nidarosdomen til å mane frem monstre i trioformat.

Ut av det svarte: Motorpsycho maner frem mørket på sin siste utgivelse, men lager musikk som føles ny og frisk. Pressebildene er tatt på hjemmebane på Svartlamon i Trondheim. Foto: Kim Ramberghaug
Annonse

Etter tiår som norsk rocks mest egenrådige og på mange måter mest suksessfulle band, ble Motorpsycho forrige høst kanonisert gjennom en retrospektiv utstilling på Rockheim og plass i museets Hall of Fame forrige uke. Utvilsomt en fjær i hatten for bandet som alltid gjør det de selv føler for. Og muligens vel så mye en kredibilitetsboost for institusjonen med den umulige oppgaven å vekke musikken til live med utstillinger av trommesett, platecover og en Ford Thunderbird.

Sammen med Ståle Storløkken har Motorpsycho gitt ut to plater, det episke konseptdobbeltalbumet The Death Defying Unicorn og liveplaten med fjorårets mest malplasserte tittel En Konsert For Folk Flest. Der førstnevnte var en megaloman (og historiens kanskje første vellykkede) rockeopera, ble konserten i Nidarosdomen en uferdig og skisseaktig skygge av enhjørningens storhet.

Samarbeidet mellom den gale keyboardprofessoren og de to «psychonautene» Hans Magnus «Snah» Ryan og Bent Sæther, har allikevel vært et rent kreativt lykketreff. I Storløkken har de funnet en partner med evner til å sette deres stormannsgale visjoner ut i livet. Storløkken var også involvert i utmeislingen av låtene på det nye albumet, som ble unnfanget som et bestillingsverk til Teknisk Museum i 2014. Han er ikke med på innspill­ingen, men ideene hans lurer ­hørbart i veggene.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse