Annonse
00:00 - 05. februar 2016

I skogens mørke

Noe rører seg i skyggene, men om det er Gud eller djevelen, er ikke lett å si.

På tomannshånd: Will Oldham er en trollbindende historieforteller. Foto: Ross Gilmore / Getty Images
Annonse

De mange David Bowie-bildeseriene på trykk og på nett de siste ukene har gjenopplivet forestillingen om musikeren som en serie ulike representasjoner eller rollefigurer. Når det snakkes om rock, handler det ofte om autentisitet – i tekst, uttrykk og følelser – men det som gjorde Bowie så nyskapende, var hans omfavnelse av det kunstferdige og omskiftelige. Slik fornyet han sitt uttrykk og sine musikalske ideer i tråd med den store dada-kunstneren Francis Picabias postulat om at man bør skifte ut sine ideer like ofte som man skifter skjorte.

Hvorfor trekke inn Bowie i omtalen av en langt yngre musiker innen americana-sjangeren? Vel, i likhet med Bowie har Will Oldham skuespillererfaring, i tillegg til å være en anerkjent låtskriver, og hans dypt fengslende låter har ofte overraskende flertydige og merksnodige tekster.

Som Wilco, Grizzly Bear og Blitzen Trapper slekter Oldham musikalsk på den amerikanske countryrocken (Johnny Cash ba personlig om å få spille inn en av låtene hans), samtidig som han vrir på tradisjonen og står litt på siden av den (i motsetning til artister som Waylon Jennings og Dixie Chicks, som aldri ville samarbeidet med Tortoise eller figurert i Kanye West-videoer).

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.