00:00 - 26. februar 2016

Fortolkning, nå!

Hva kan man si om fremføringen av et musikkverk som er helt nytt?

Feinschmeckere: Sikkerheten i det vare, retningen og konsentrasjonen i klangen er gjennomgående når Cikada spiller. Foto: Morten Holthe

Det norske samtidsmusikkensemblet Cikada har nylig gitt ut tre plater med musikk av blant andre tyske Carola Bauckholt (født 1959), australske Liza Lim (født 1966) og britiske Laurence Crane (født 1961). Men hva hører vi på disse platene? Verkene til Bauckholt, Lim og Crane, eller snarere Cikadas fortolkninger av dem?

Begge deler, selvsagt. Samtidig kan det i omtalen av ny musikk være lett å fremheve komponister og verk, og la utøvernes innsats komme i annen rekke. Hvorfor? Det enkle svaret er mangelen på referanser – det nye verket er som regel bare spilt inn én gang, noe som gjør det vanskelig å snakke om distinkte detaljer i fortolkningen. Selv tror jeg grunnen er mer sammensatt, men nærmest for eksperimentets skyld skal jeg denne gang forsøke å snu skjemaet. Jeg skal forsøke å konsentrere meg om utøverne og deres måte å spille på.

 

Annonse