Annonse
00:01 - 15. januar 2016

Flytende spor

Å male på papir kan være som å fange lys med vann.

Svartsyn: I The Malevitch Building (2007) plasserer Pavel Pepperstein det russiske parlamentet anno 2111 i en tredimensjonal variant av Malevitsj’ svarte firkant. © Pavel Pepperstein. Foto: Centre Pompidou, Paris
Annonse

Det nordiske akvarellmuseet i Skärhamn, noen mil nord for Göteborg, er for tiden vertskap for en kunstbegivenhet i verdensklasse. Et utvalg papirarbeider fra Pompidousenteret i Paris vises for første gang utenfor Frankrike, og byr på et sjeldent mangfold av tegning og akvarell med internasjonale samtidskunstnere. De stammer fra den ferske Guerlain-donasjonen, som vakte stor oppmerksomhet under presentasjonen i Paris høsten 2013.

Hvis Guerlain-navnet lyder kjent, handler det antagelig om parfyme, selv om familien solgte seg ut av parfymehuset i 1994. Med sin del av salgsoverskuddet kunne Daniel og Florence Guerlain bygge opp en rik kunstsamling, som i stadig større grad har kommet til å handle om papir­arbeider.

Tanken har vært å bidra til en offentlig kunstsamling, og i 2012 donerte de 1200 tegninger og akvareller til Centre Pompidou. De har også innstiftet en årlig pris for tegnere, der hovedvinneren mottar femten tusen euro. To av prisvinnerne fra 2015 kan oppleves på utstillingen i Akvarellmuseet – svenske Jockum Nordström og russiske Pavel Pepperstein.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
ved kjøp av abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Dette handler i stor grad om det kulturelle og historiske grunnfjellet, med bygdedyr og jantelov.»