Annonse
12:51 - 26. mars 2015

Teatral trosbekjennelse

Både svar og spørsmål spenner vidt under den internasjonale teaterfestivalen.

Med mobil fornøyelsespark: Heavy-rockere med motorstopp blir godlynt teaterparodi i franske Philippe Quesnes La Mélancolie des dragons. foto: Philippe Quesne / Vivarium Studio
Annonse

TEATER

Tror du på teater? Det er overskriften for årets internasjonale teaterfestival på Black Box i Oslo. Spørsmålet er flertydig: Handler det om å tro på teateret som erkjennelsespraksis, som politisk instrument, eller kanskje teatralitet som sådan? Forestillingene gir ulike svar på litt ulike spørsmål, og svarene spenner fra inspirerende til irriterende, men heldigvis er få likegyldige.

Scenekunsten blir aldri lei av å tematisere seg selv. Kritisk selvrefleksjon driver kunsten fremover, men kan også bikke over i bekreftelsessyk usikkerhet. Hvorfor må samtidsteater så ofte handle primært om samtidsteater? Finnes det ikke viktigere temaer?

ALLEREDE ABONNENT?
Begrenset sommertilbud
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Samspillet mellom befolkningen og museene har endret seg kraftig de siste 50 år, og det må definisjonen nødvendigvis gjenspeile.