Annonse
00:30 - 09. januar 2015

Med rett til å dramatisere

Filmer og tv-seriers omtrentlige omarbeiding av fortiden er et utslag av kreativ fattigdom.

Debatt og detaljer: Gjør de kunstneriske frihetene i dramatiseringer som Kampen om tungtvannet fortellingen bedre og mer interessant? Foto: Filmkameratene/NRK
Annonse

KOMMENTAR

Det må være mulig å ta visse dramaturgiske grep for å lage en god film», sa produsent John M. Jacobsen til Aftenposten rett etter premieren på de to første episodene av Kampen om tungtvannet. En historiker avisen hadde spurt, hevdet fremstillingen av en gruppehenrettelse av allierte soldater var grov historieforfalskning.

Når filmskapere blir anklaget for slike bedrag, er gangen ofte den samme. På den ene siden ramses de historiske feilene opp av fagfolk, journalister og førstehånds kilder. På den andre siden forsvares valgene ut fra «en rett til å dramatisere», slik regissør Per-Olav Sørensen formulerte det til Aftenposten, eller «forholde seg korrekt til den overliggende historien», slik Jacobsen forsvarte retusjeringen i samme avis. Det handler om filmens evne til å engasjere, til å nå ut.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.