Annonse
10:48 - 16. januar 2015

Med livet i behold

Staying Alive viser at det er mulig å overleve samlivsbrudd i dagens Norge. Å le av det er langt vanskeligere.

Utro tusseladd: Anders Baasmo Christiansens rollefigur er konfliktsky inntil det selvutslettende. Foto: Maipo/Nordisk film Distribusjon
Annonse

ANMELDELSE

Mange filmer forsøker å gape for høyt. Det er så mye som skal fortelles, så mange perspektiver å formidle at resultatet føles overlesset, heseblesende og retningsløst. Slik sett er Staying Alive en lukket munn. Komedien handler om et samlivsbrudd på Grünerløkka anno 2014. Basta. Like fullt skal debutanten Charlotte Blom ha for at filmen tidvis klarer å overbevise oss om at den har betydning, at det er viktig og treffsikkert, det som foregår på lerretet. Mye skyldes at hun presenterer et troverdig Oslo-univers og en presis skildring av gangen i et samlivsbrudd (sjokket, forbannelsen, sårheten, de falske håpene, bitterheten, lettelsen). En del skyldes dialogenes realisme og troverdige barneroller. Men mest av alt skyldes det Agnes Kittelsens treffsikre hovedrolletolkning av den festglade Marianne som opplever alle småbarnsmødres mer eller mindre grunnløse skrekk: å bli forlatt av barnas far, Håkon (Anders Baasmo Christiansen).

 

ALLEREDE ABONNENT?
Begrenset sommertilbud
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse