Annonse
10:50 - 30. april 2015

Lekestue for antihelter

Meg Stuarts Built to Last tar for seg musikalske klassikere og undersøker storheten med intelligens og selvironi.

Barnlig fantasi: Scenebildet i Meg Stuarts Built to Last ser ut som et overdimensjonert lekerom. Foto: Eva Würdinger
Annonse

DANS

Kunsten har gjort arkiv og historie til morsommere fagfelt. Koreografen Meg Stuart og hennes kompani Damaged Goods undersøker i samarbeid med Münchner Kammerspiele vestlig kunst- og kulturhistorie og dens hang til det storslagne, monumentale og, om du vil, pompøse.

Når Stuart for første gang arbeider med klassisk musikk i opptak i stedet for med samtidsmusikere, sammenstiller hun det heroiske som er så sterkt til stede i for eksempel Beethovens tredje symfoni Eroica, med en langt mer skrøpelig, men minst like sjarmerende menneskelighet.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Man fryser på ryggen av Ratkjes metalliske lydeffekter.