15:03 - 19. februar 2015

Koons-kulten

Det finnes ikke spor av tvil hos Jeff Koons. Og der det ikke er noen tvil, er det ingen kunst.

Surrealisme: En tre meter høy flerfarget reproduksjon i aliminium av en haug med plastilina har prominent plass i utslillingen Jeff Koons: A Retrospective. «Nesten sikkert et mesterverk», skrev The New York Times om Play-Doh. Til høyre: Koons på åpningen i New York. Foto: Ronald Amstutz/ ©Jeff Koons og David X Prutting/NTB Scanpix

ESSAY

Tenk på Jeff Koons’ retrospektivutstilling som den perfekte storm. Og i den perfekte stormens øye: et perfekt vakuum. Stormen er alt som foregår rundt Jeff Koons: Auksjonsprisene, de veletablerte forhandlerne, kritikernes overdrivelser, tilbedelsen og kontroversene og publikumet som naturlig nok gjerne vil vite hva alt oppstyret dreier seg om.

Vakuumet er selve verkene, som fylte fem av seks etasjer da de nylig ble stilt ut på Whitney-museet i New York, en serie av popkulturelle trofeer som er så følelsesmessig døde at museumsgjestene virker halvt i svime mens de pliktskyldigst plukker frem telefonene og tar sine selvportretter.

Annonse