Annonse
13:37 - 24. april 2015

Jordens oppstandelse

Wim Wenders går tilbake til naturen for å forstå fotografen Sebastião Salgado, og dermed menneskeheten.

Dystopisk: Filmen om Sebastião Salgado beynner med en av hans mest kjente billedserier, fra gullgruven Serra Pelada i Brasil (1986). Bildene herfra er en del av den større serien Workers. Foto: Sebastião Salgado/ Amazonas images
Annonse

På 13-trikken i Oslo for to uker siden: En dame sier til en mann på setene bak meg: «Husker du den gangen vi kjørte over Rjukan og stoppet på Vemork?» Mannen sier han ikke husker. «Vi så den fantastiske utstillingen med han fotografen. Brasiliansk, tror jeg.» Mannen som ikke husket turen til Rjukan, husker derimot bildene. Fotografens navn var Sebastião Salgado.

En annen som godt husker første gang han så bildene til Sebastião Salgado, er den tyske regissøren Wim Wenders. På slutten av 1980-tallet gikk det unge filmtalentet Wenders forbi et galleri i Los Angeles hvor Salgados bilder hang i vinduet. Han gikk sporenstreks inn og kjøpte et par.

– Bildene hans har vært viktige for meg lenge. Jeg har alltid sagt at han var min favorittfotograf når jeg er blitt spurt, skriver Wenders til Morgenbladet.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse