Annonse
12:38 - 30. april 2015

Fotografisk hukommelse

Et bilde kan være et minne du ikke visste at du hadde.

Frank Zappa, Kalvøya 26.08.1973  Alle foto: Shoot Gallery / Galleri Balder
Annonse

KUNST

Å gjøre en ny vurdering av en stor kunstner rett etter hans død, mens de som kjente ham renner over av vemodige historier og vi andre kjemper med ærefrykt, kan synes som en nær umulig oppgave. Omtalene av Tom Sandbergs fotoutstilling Diptyk på Kunstnernes Hus er da også fulle av superlativer, lagt frem i en udiskutabel tone med fortidens malmfulle røst. Det er liten tvil om at Sandberg var helt sentral i utviklingen av norsk kunstfotografi og fortsatt har stor betydning for mange yngre kunstnere i dag.

På utstillingen vises rundt seksti av Sandbergs særpregede svart/hvitt-fotografier fra de siste tretti årene. Flere er blåst opp i spektakulære størrelser, og noen er trykt på lerret. Den økte stoffligheten får de kornete, analoge overflatene til å minne om hyperrealistisk kulltegning, hvor gråtonene i en skyformasjon, en rose eller et dunete babyhode er skravert frem med omsorgsfull hånd. Andre steder kommer det metalliske skinnet i aluminiumstrykket til sin rett, som i en solkantet bølge eller den bleke huden i en kvinneakt. Perfeksjonen gjør bildene til en helt annen opplevelse enn de kunne vært i en fotobok.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.