Annonse
01:17 - 19. juni 2015

Et godstog av en mann

100 år etter hans fødsel er vi langt fra ferdige med å rydde opp etter kalaset kalt Orson Welles. Nå kan regissørens siste, ufullendte film endelig være klar for publikum.

Metafilm: Welles på settet med (fra venstre) skuespiller Peter Jason, regissøren Peter Bogdanovich (som har en rolle i filmen) and produksjonsassistent Neil Canton. Foto: Larry Jackson
Annonse

Det finnes et opptak av Orson Welles, gjort av BBC i 1982, tre år før han døde. Med sin sedvanlige dype baryton beskriver den aldrende amerikanske filmregissøren sitt forhold til mediet som har vært hans virke: «Det var en stor feil av meg å forbli i filmbransjen, men det er en feil jeg ikke kan angre. Det er omtrent som å si: Jeg skulle ikke giftet meg med denne kvinnen. Men jeg gjorde det jo fordi jeg elsker henne. (…) Jeg har kastet bort store deler av mitt liv (…). Omtrent to prosent har vært filmskaping og 98 prosent har vært hustling.» Så svelger Welles tungt, stemmen hans er i ferd med å briste. Er det en tåre som skinner svakt i øyekroken? Han ser oppriktig på intervjueren, før han konkluderer: «Det er ingen måte å leve et liv på.»

 

Folkefinansiert mesterverk. Slik levde like fullt Orson Welles. I hvert fall i de siste 40 av sine 70 år. Og slik er karrieren fortsatt under bearbeidelse. Et slags evig work in progress. Mannen som mange mener har regissert tidenes beste film, Citizen Kane, etterlot seg omtrent like mange halvferdige filmprosjekter som fullstendige. 100 år etter hans fødsel og 30 år etter hans død, har Welles’ aller siste spillefilm ennå ikke hatt premiere.

ALLEREDE ABONNENT?
Begrenset sommertilbud
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse