Annonse
10:53 - 02. januar 2015

Eksorsisten

Den fortapte soul-sønn vender tilbake med et storverk som makter å oppsummere et halvt århundre med afroamerikansk populærmusikk.

Endelig: D’Angelo låter som ingen andre, men også som en umiddelbar klassiker. Foto: Sony Music 
Annonse

ANMELDELSE

Noen av oss hadde begynt å leke med tanken om å gi opp håpet, men rett før jul var Black Messiah endelig her, ut av det blå, oppfølgeren til et av 2000-tallets mest elskede og hyllede album, Voodoo (2000).

Veien hit har vært lang og kupert, for å si det forsiktig. Helt borte var han aldri, men i likhet med flere av sine åndelige slektninger fra 90-tallets neo soul-bevegelse (Erykah Badu, Maxwell), hadde D’Angelo problemer med å håndtere berømmelsen. Dette toppet seg etter den erotisk ladede videoen til «Untitled (How Does It Feel?)», som var i overkant effektiv. Ikke nok med at hans to første album hadde gjort ham til «soulens redningsmann», nå var også det følsomme, musikalske geniet blitt et dampende hett sex-symbol, og det var noe han taklet heller dårlig.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse