11:08 - 02. januar 2015

Døden er et kjærtegn

Bildene til Marlene Dumas vibrerer mellom liv og død.

Inspirert av film: Marlene Dumas: The Image as Burden, 1993. Copyright: Marlene Dumas/Foto: Peter Cox

ANMELDELSE

Å stjele tittelen fra Edith Carlmars film noir fra 1949, slik jeg gjør ovenfor, er noe den sørafrikanske kunstneren Marlene Dumas selv kunne ha gjort. Hun tar utgangspunkt i foto og film, liker titler som kan stå i et spenningsforhold til verket, og drar særlig veksler på dødens og begjærets estetikk. Et selvportrett bærer navnet Evil is Banal (1984), fritt etter Hannah Arendt, og en serie korsfestelsestegninger kalles (In Search of) the Perfect Lover (1994). Kan kunstneren være ond og banal, og Jesus et sexsymbol? Ja, hvorfor ikke.

I høst har vi i Oslo fått oppleve Dumas i en serie små hodeskallemalerier på Museet for Samtidskunst, i utstillingen An Appetite for Painting (frem til 4. januar). Samtidig er hun blitt gjenstand for sin første store retrospektiv i Europa, Marlene Dumas – The Image as Burden. Vandreutstillingen har i høst blitt vist på Stedelijk-museet i Amsterdam, etter jul står Tate Modern i London for tur, og i sommer Fondation Beyeler i Basel. Med nær 200 malerier og tegninger, fra 1970-tallet og frem til i dag, er det blitt en imponerende mønstring. Den gir en unik mulighet til å bli kjent med en av samtidens betydeligste kunstnere, som også befinner seg på pristoppen blant  nålevende kvinnelige malere.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.