Annonse
00:00 - 04. desember 2015

Å ødelegge er å skape

Dagens Gustav Metzger er en høyaktuell politisk kunstner, men i Oslo må vi nøye oss med eldre verk.

Syre: På 1960-tallet ble det populært med psykedeliske lysshow på rockekonserter. En av de første ble lagd av Gustav Metzger, og er rekonstruert på Kunstnernes Hus. Liquid Crystal Environment (1965-66/1998) benytter diabilder fylt med flytende krystaller, mens det siden ble vanligere å brukte oljebaserte farger. Foto: Christina Leithe Hansen/Kunstnernes Hus
Annonse

Å male med syre som protest mot atomkrig, vise bilder gjemt under tepper for å motvirke bildetrøtthet, samle eksos fra biler for å peke mot miljøspørsmål og inspirere rockestjerner til å knuse gitarer – alt dette hører med til nesten nitti år gamle Gustav Metzgers repertoar. Den tysk-britiske kunstneren er en bestefarsskikkelse for mange av dagens kunstretninger, som performance, aktivist- og konseptkunst. I Norge har han vært nærmest ukjent, før Kunstnernes Hus og Kunsthall Oslo nå går sammen om en dobbeltutstilling.

Noe av Metzgers politiske engasjement har en personlig bakgrunn. Han kom til London fra Nürnberg alene som barneflyktning i 1939, mens de polsk-jødiske foreldrene hans døde i konsentrasjonsleir. Likevel beskriver han dagens situasjon som verre, siden atombombe og klimatrussel gjør at tilintetgjørelsen kan skje på et øyeblikk.

I kunsthistorien er han mest kjent for å ha lansert to begreper på 1960-tallet: autodestruktiv og autokonstruktiv kunst. Fellesnevneren er at kunstneren gir fra seg kontrollen over verket og lar det utvikle seg i selvgenererende prosesser. Samlet kan begrepene forstås som et dialektisk prinsipp, hvor det å ødelegge og skape blir to sider av samme sak.

ALLEREDE ABONNENT?
Begrenset sommertilbud
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Samspillet mellom befolkningen og museene har endret seg kraftig de siste 50 år, og det må definisjonen nødvendigvis gjenspeile.