Annonse
00:00 - 24. desember 2015

I det høyeste

Det Norske Solistkor åpner musikkens katedral når de hedrer sin grunnlegger.

Full kontroll: Dirigent Grete Pedersen. Foto: Det norske solistkor
Annonse

Ideen i verket Immortal Bach av den norske komponisten Knut Nystedt er like enkel som den er effektiv: Etter at åpningen av Bachs Komm, süßer Tod er presentert i sin opprinnelige form, blir frasene strukket og lagt over hverandre. Snart er det som om harmoniseringene brer seg ut i et uendelig rom, som om Nystedt har tatt Bach ut av tiden og gjort ham nærværende – og udødelig.

Når Det Norske Solistkor og dirigent Grete Pedersen avslutter sin nyeste plate med dette verket, gir det mening på flere måter. For selv om de primært fremfører sentrale komposisjoner av Knut Nystedt, korets grunnlegger som gikk bort i desember i fjor, 99 år gammel, blir disse avløst av to mektige Bach-verk. Det skaper interessante kontraster.

I tillegg kan tanken om musikalsk udødelighet kaste lys over Nystedts eget musikksyn. Til tross for stilistiske skift, er det en gjennomgående stabilitet hos ham, et slags religiøst ideal om nærvær, som kanskje kan føres tilbake til Bach.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse