Annonse
00:00 - 06. november 2015

Gull og grønne enger

En innvandrers drøm om et bedre liv i Europa har aldri vært mer presist fortalt på film.

Nye liv: Soldaten Dheepan får med seg en nyanskaffet familie på veien fra Sri Lanka til Frankrike. Foto: Tour de Force
Annonse

Det finnes flere scener i Dheepan jeg tror kommer til å bli sittende fast i hodet mitt i lang tid. Ikke nødvendigvis fordi de er hjerteskjærende og brutale, selv om det også er flere slike scener i Jacques Audiards vinner av gullpalmen under Cannes-festivalen. Men fordi de bruker kinofilmmediets muligheter til på treffende og poetisk vis å la oss få øye på lett neglisjerbare, men desto sannere innslag ved vår tids voldsomme migrasjonsstrømmer.

Tidlig i filmen skuer tittelrollefiguren ut i tussmørket, mens vinden herjer med luggen hans og bølgene slår i bakgrunnen. Den tidligere tamilske soldaten står sammen med sin nyervervede familie: en ung kvinne og et foreldreløst barn – hyrt inn i hurten og sturten for å passe inn i rollene til en avdød familie hvis pass Dheepan har fått kloa i.

Vi skimter konturene av en underdimensjonert fiskebåt som skal frakte de mange ventende fra Sri Lanka til Madras: Første etappe i en lang reise til Europa. Så omslutter nattemørket fiskebåten, de mørke strykerne fra fjerde sats av Vivaldis Nisi Dominus stiger i styrke, og noen underlige blinkende lys kommer til syne. Først er de ute av fokus, snart tar de form av dansende sløyfer i ulike farger.

ALLEREDE ABONNENT?
Begrenset sommertilbud
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse