Annonse
00:01 - 13. november 2015

Gamle menn i nye bilder

Karpe Diems nye singler følges av svært ambisiøse musikkvideoer. Tre regissører med ulik stil videreutvikler låtenes politikk og estetikk.

Ikke låter, men videoer: Karpe Diem hadde bilder og scener i hodet da de skrev de nye låtene. – Alle de tre regissørene er nok ganske enige i at vi ikke er så gode på å slippe taket. De har vært tålmodige med oss, sier Chirag Patel. Her i videoen til «Hvite menn som pusher 50». Foto: Bacon Oslo
Annonse

I en tid der mange musikere bestreber seg på å gjøre musikken så lite politisk som mulig – eller politikken så kryptisk at den blir fullstendig uhåndterlig – slo Karpe Diems tre nye låter ned som bomber i slutten av forrige uke. Ikke bare blant rapduoens fans. Flere politikere kom på banen for å diskutere sangene, som ser ut til å berøre alle som hører dem. Enten man er ni eller nitti. Taxisjåfør eller finanskonge. Alle de tre låtene følges av store videoproduksjoner.

– For oss er Heisann Montebello et prosjekt der vi for første gang har skrevet låter med levende bilder i bakhodet. Bilder, konkrete scener, karakterer og det grafiske. Vi tenker ikke at vi har gitt ut tre låter, vi tenker at vi har gitt ut tre musikkvideoer. Det er nytt for oss, sier Chirag Patel, som sammen med Magdi Ytreeide Abdelmaguid utgjør Karpe Diem.

Så hva slags bilder er det snakk om? I «Lett å være rebell i kjellerleiligheten din» skriker Chirag ut kritikk av justisminister Anders Anundsen (Frp), ikledd slakterklær og omgitt av døde griseskrotter i et slakteri. En annen av singlene, «Au Pair», skildrer en hjemme alene-fest avholdt av filippinske au pairer, mens huseierne er på tur.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse