Annonse
00:00 - 09. oktober 2015

Trompetens to ansikter

Hayden Powell inviterer til musikalsk gjettelek på imponerende dobbeltalbum.

Eviggrønt: Hayden Powell, med Jo Skaansar og Eyolf Dale. Foto: Anne Valeur
Annonse

Trompeten er et bipolart instrument. Det er på den ene siden et skimrende krigssverd som maner troppene i en Mahlersymfoni, et mariachiband eller i Maynard Fergusons beryktede storband til kamp. Motsatt kan trompeten være en malende katt som smyger seg mellom tøflene dine og mjauer etter oppmerksomhet. Det krever sitt å temme instrumentet så det maler mykt fremfor å brøle fryktinngytende.

Dette gjelder så visst også for jazztrompetister. Spennet er enormt fra Dizzy Gillespies eller Magnus Broos stratosfæriske hyl som skjærer så vel marg som bein, til Miles Davis dempede trompetpoesi eller Arve Henriksens tone som balanserer på grensen til luftig hvisling. Omtrent midt i dette spennet finner vi en moldenser født i England, med musikalsk oppdragelse fra der Mississippi renner ut i Moldefjorden, i en musikalsk enklave der dixielandjazz og brassband er like hverdagslig som sveler og oppdrettslaks.

Hayden Powell har gjennom 20 år raffinert sitt uttrykk fra tradjazzen i bandet Dixi til et solid fundament i det som må kalles jazzens mainstream. På dobbeltalbumet Circadian Rythm and Blues har han med seg den samme trioen som på kritikerroste Roots and Stems fra 2013. Jo Skaansar (bass) og Eyolf Dale (piano) er trompetistens våpendragere den første drøye halvtimen, før Powell begir seg ut på egenhånd på plate nummer to. Slik sett er platen ikke bare dobbel, men nærmest som to enkeltstående album med ett eneste fellestrekk: Hayden Powell.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Mer fra Kultur