Annonse
00:00 - 09. oktober 2015

Regi: Thorhild Widvey

Filmbudsjettet kan leses som et bredt anlagt melodrama fritt for kunstneriske visjoner, skriver Ulrik Eriksen.

Annonse

Hvis Thorhild Widveys andre budsjett for den «audiovisuelle sektoren» var en film, ville den vært en etterlengtet oppfølger. Og som oppfølgere flest i våre dager inneholder den budsjettøkninger. Drøyt 50 millioner kroner, for å være eksakt.

Nå er ikke disse pengene så lett å få øye på i det ferdige resultatet. Men noen spektakulære scener fra majestetiske norske fjell røper hvor mesteparten av den friske kapitalen har tatt veien. De er dyttet inn i en splitter ny incentivordning og kanalisert ut av landet til en utenlandsk medprodusent som takk for at han tok med seg noen hollywoodstjerner og valgte å filme et utvalg eksteriørscener i det vestlandske fjordlandskapet.

Så vil du kanskje innvende at det umulig kan være vel anvendte penger å bruke midler fra kulturbudsjettet for å lokke utenlandske filmproduksjoner til Norge. Si det til nettavisen som opplevde klikkbonanza på artikkelen «Slik holder Michael Fassbender ‘varmen’ i den norske vinterkulden». I Widveys univers er dessuten kultur og næring gjensidig utskiftbare størrelser.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse