Annonse
00:00 - 30. oktober 2015

Nye vinduer

Seriene tjener mest på møtet mellom arkitektur og tegneserier.

Illustrasjon: © François Schuiten and Benoît Peeters,Casterman
Annonse

Gotham. Kandor. Samaris. Neo-Tokyo. Mega-City One. Andeby. Tegneserienes verden er full av fiktive byer som alle har sine karakteristiske landemerker og mer eller mindre detaljerte historikk. Arkitektur er et sentralt verktøy i tegneserietegnerens arsenal.

Det er for eksempel vanskelig å undervurdere den betydning amerikansk storbyarkitektur har hatt for superhelttegneserien som sjanger – figurer som Batman og Spider-Man trenger skyskrapere for å fungere optimalt som meningsbærende symboler. Og på den andre siden av sjangerspekteret utgjør arkitekturen en viktig tematikk hos tegneserieskapere som Chris Ware og parhestene Francois Schuiten og Benoit Peeters.

Selv om Nasjonalmuseets nye utstilling Arkitekturstriper inneholder arbeider av de tre sistnevnte, handler det mest om tegneseriemediet som et visualiserings- og dramatiseringsverktøy for arkitekter og byplanleggere. Tilnærmingen har i så måte mye til felles med den man så i fjorårets hefteutgivelse Tett, ikke trangt, der tegneserieskaper Esben S. Titland og arkitektkontoret Eriksen Skajaa argumenterte for kollektive boligløsninger i storbyen. Og selv om utstillingen spør hva tegneseriemediet kan tilby arkitekturen, sitter man igjen med inntrykket av at det er tegneserien som vinner mest på et slikt møte.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.